Nederlands A2>A2/B1 voor inburgeraars

Inburgeraars

Half-gevorderd

Prijs is inclusief het boek Nederlands in actie

Woon je pas kort in Nederland, heb je een universitaire opleiding gedaan of wil je dit nog gaan doen en heb je een culturele achtergrond die sterk verschilt van de Nederlandse cultuur? Dan is een inburgeringscursus de geschikte cursus voor jou. In deze cursus Nederlands van het Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen starten we op niveau A2. Je gaat verder met het leren van de taal om deze ook in complexere situaties te kunnen gebruiken.

Bij het Talencentrum leer je Nederlands op een hoog tempo met behulp van onze eigen ontwikkelde lesmethodes. Onze taalcursussen richten zich op het spreken en het verstaan van de Nederlandse taal. Zo voel je je snel een beetje thuis in de taal en breid je vanzelf je kennis van de grammatica en woordenschat uit.

Voor wie is de cursus bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor hoogopgeleide nieuwkomers met een culturele achtergrond die sterk afwijkt van de Nederlandse cultuur. Je hebt een half-gevorderd niveau van het Nederlands op CEFR-niveau A2.Tijdens de cursus werken we toe naar niveau A2/B1. De cursus wordt zo veel mogelijk in het Nederlands gegeven, met uitleg in het Engels waar nodig. Het is daarom belangrijk dat je je kunt redden in het Engels om de cursus te volgen.

Kom op intake
Wil je of moet je inburgeren in Nederland en heb je nog niet eerder een cursus bij het Talencentrum gevolgd? Dan moet je eerst een intake bij ons doen, voordat je je kan inschrijven voor een cursus. Bekijk hier welke intakeprocedure voor jou van toepassing is en meld je aan.

Wat leer je tijdens de cursus?

De cursus bestaat uit 24 lessen van drie lesuren, tijdens de cursus leer je onder andere:

• Het gebruiken van voorzetsels, zoals; ‘op’, ‘naar’ en ‘in’
  • Onregelmatige werkwoorden gebruiken
  • Zinnen verbinden met verbindingswoorden
  • Uitspraak; woordaccenten, zinsaccenten en verbonden spraak

Je leert in de cursus ook veel over de Nederlandse cultuur, zo word je in de cursus al een klein beetje voorbereid op het examen Kennis van de Nederlandse Maatschappij. Daarnaast heb je tijdens de cursus een aantal individuele mentorgesprekken met je docent. Je bespreekt hier je voortgang en tegen welke problemen je aanloopt bij het leren van de taal. Zo helpt de docent je persoonlijk op weg om de cursus met een zo goed mogelijk resultaat af te ronden.

Wat kun je aan zelfstudie verwachten?

Zelfstudie vormt een belangrijk onderdeel van deze cursus. Om goed bij te blijven bij de cursus moet je rekenen op drie tot vier uur zelfstudie per les. Door zelfstudie bereid je je goed voor op de komende les en herhaal je wat je in de afgelopen lessen hebt geleerd. Zelfstudie bestaat bijvoorbeeld uit woorden leren via een app, uitlegvideo’s bekijken over grammatica en schrijf- en spreekopdrachten maken uit het boek en de bijbehorende website. Sommige opdrachten lever je via de online leeromgeving in bij je docent ter beoordeling.

Veel zelfstudie maak je in de online leeromgeving, waarvoor je een laptop of pc nodig hebt. Een tablet is hier niet geschikt voor. Je moet er zelf voor zorgen dat je een laptop of pc hebt. Ook is het belangrijk dat je de digitale vaardigheden hebt om hiermee om te gaan.

Wat kun je na de cursus?
  • Een krant, tijdschrift of nieuwssite lezen
  • Deelnemen aan gesprekken met vrienden en bekenden
  • Een mail of korte tekst schrijven

Aan het einde van de cursus beoordeelt de docent of je voor alle vier de vaardigheden, lezen, spreken, schrijven en luisteren, op A2/B1-niveau bent en of je verder kunt met een vervolgcursus bij het Talencentrum. De docent bepaalt dit door je resultaten op tussentijdse opdrachten en op je prestaties tijdens de lessen. Vooral je vermogen om te spreken in het Nederlands is hierbij doorslaggevend. Na het succesvol afronden van deze cursus kun je verdergaan met de vervolgcursus Nederlands voor inburgeraars A2/B1>B1.

Lesmateriaal

Het lesmateriaal is bij de cursusprijs inbegrepen. Je ontvangt het boek voor of tijdens de eerste les van het Talencentrum.

• Nederlands in actie
    Berna de Boer, Margaret van der Kamp, Simone Pentermann
    ISBN 9789046908426 (4e druk | 2022)

Bekijk alle cursussen Nederlands voor inburgeraars.

Nederlands voor inburgeraars

• Voor hoogopgeleide nieuwkomers

• Leer meer over de Nederlandse taal en cultuur

• Nederlands leren op hoog tempo

• Betrokken en ervaren docenten

Beschikbare data

Cursist aan het woord

De sfeer tijdens de lessen was erg leuk en prettig, het maken van fouten voelde totaal niet ongemakkelijk. Ook maakte de docent de onderwerpen die we behandelden erg interessant!

Cursist

Cursist aan het woord