Nederlands voor Duitstaligen A2>A2/B1

Iedereen         Half-gevorderd

Studenttarief € 290  |  Kortingstarief € 420  |  Voltarief € 470

Tarieven vergoeding RUG: RUG-student € 0  |  RUG-PhD of postdoc zonder 30% regeling € 0  |  met 30% regeling € 210

Nederlands voor Duitstaligen A2>A2/B1

Iedereen

Half-gevorderd

Studenttarief € 290  |  Kortingstarief € 420  |  Voltarief € 470

Wil je als Duitstalige je Nederlands naar een hoger niveau tillen? Met deze taalcursus van het Talencentrum Rijksuniversiteit Groningen word je uitgedaagd om nog beter Nederlands te leren spreken. Deze cursus sluit perfect aan op de cursus Nederlands voor Duitstaligen 0 > A2, maar je kunt de cursus ook volgen als je Nederlands kan begrijpen en je kan redden in alledaagse situaties. We leggen de focus op specifieke valkuilen voor Duitstaligen op dit niveau, zodat je de verschillen en overeenkomsten tussen het Duits en Nederlands ontdekt. Breid je kennis verder uit met deze taalcursus!

Bij het Talencentrum leer je Nederlands op een hoog tempo met behulp van onze eigen ontwikkelde lesmethodes. Onze taalcursussen richten zich op het spreken en het verstaan van de Nederlandse taal. Zo voel je je snel een beetje thuis in de taal en breid je vanzelf je kennis van de grammatica en woordenschat uit.

Voor wie is de cursus bedoeld?

Deze cursus is bedoeld voor moedertaalsprekers van het Duits met een half-gevorderd niveau van het Nederlands op CEFR-niveau A2. Tijdens de cursus werken we toe naar niveau A2/B1. De cursus wordt zo veel mogelijk in het Nederlands gegeven met uitleg in het Engels waar nodig. Het is daarom belangrijk dat je je kunt redden in het Engels om de cursus te volgen.

De cursus is toegankelijk voor iedereen: RUG-studenten, RUG-medewerkers en alle overige geïnteresseerden! Internationale studenten (voltijd), PhD's en postdocs van de RUG kunnen op kosten van het College van Bestuur deze cursussen Nederlands volgen bij het Talencentrum. Lees hier alles over de voorwaarden voor deze vergoeding.

Kom op adviesgesprek
Heb je nog niet eerder een cursus Nederlands bij het Talencentrum gevolgd? Dan is het verplicht om eerst op adviesgesprek te komen bij een van onze docenten.

Wat is de studiebelasting van de cursus?

De cursus bestaat uit 12 lessen. Een les in een online cursus duurt 1,5 uur, een cursus op locatie duurt twee uur. Om goed bij te blijven bij de cursus moet je rekenen op een totaal van 30 uur zelfstudie voor deze cursus. Zelfstudie bestaat bijvoorbeeld uit korte teksten lezen, oefenen met woorden en grammatica en schrijf- en spreekopdrachten.

Wat kun je na de cursus?
  • Je netjes uitdrukken in het Nederlands
  • Actief deelnemen aan gesprekken
  • Voorstellen doen en op ideeën en plannen reageren
  • Geschreven en gesproken teksten over bekende onderwerpen begrijpen

Na het succesvol afronden van deze cursus ben jij klaar voor de vervolgcursus Nederlands voor Duitstaligen A2/B1>B1.

Lesmateriaal

Tijdens deze cursus gebruiken we het volgende lesmateriaal. Je dient het lesmateriaal zelf aan te schaffen:

• Nederlands in actie
    Berna de Boer, Margaret van der Kamp, Simone Pentermann
    ISBN 9789046908426 (4e druk | 2022)

Bij dit boek ontvang je een individuele code voor een website met aanvullende oefeningen, luisterfragmenten, filmpjes en liedjes. Deze code heb je nodig om goed deel te kunnen nemen aan de cursus. Je kunt de code ook los kopen via de uitgever Coutinho.

Waar koop ik het boek?

• Bij het Support Office van het Talencentrum tijdens openingstijden.
  • Via je lokale boekhandel, of online boekhandels zoals Coutinho en Bol.com. Let bij het online aanschaffen van een regulier boek op de levertijd om ervoor te zorgen dat je het boek op tijd in je bezit hebt.

Bekijk alle cursussen Nederlands voor Duitstaligen.

Nederlands voor Duitstaligen

• Op hoog tempo Nederlands leren
  • Focus op spreken en verstaan
  • Betrokken en ervaren docenten
  • Vergoeding mogelijk voor RUG-studenten
Tarieven

Studenten en medewerkers van de RUG, het UMCG, de Hanze en Windesheim betalen het studenttarief (studenten) of kortingstarief (medewerkers). Log in via de rode knop om de korting te activeren!

Beschikbare data

Cursist aan het woord

De sfeer tijdens de lessen was erg leuk en prettig, het maken van fouten voelde totaal niet ongemakkelijk. Ook maakte de docent de onderwerpen die we behandelden erg interessant!

Cursist

Cursist aan het woord